Czy rezygnujemy z tradycyjnych wyszukiwarek na rzecz czatów AI?
Okazuje się, że około połowa użytkowników odczuła wpływ czatów AI na ich sposób wyszukiwania informacji
w sieci. Z jednej strony pokazuje to, że rola tradycyjnych wyszukiwarek spada. Z drugiej strony, mimo zaawansowania i nowoczesności czatów AI, nie zastępują one w pełni wyszukiwarek – użytkownicy nadal potrzebują samodzielnego dostępu do źródeł i możliwości ich weryfikacji.
Nie zmienia to jednak faktu, że czaty AI wkraczają w obszar dotychczas zdominowany przez klasyczne wyszukiwarki, co powoduje rywalizację między tymi narzędziami. Jest swoisty pojedynek pomiędzy
„tradycyjnym Internetem”, którego symbolem dla wielu była wyszukiwarka Google,
a „nowym Internetem”, kształtującym się na naszych oczach, a którego podstawą jest sztuczna inteligencja.
Jak postrzegamy czaty AI, a jak tradycyjne wyszukiwarki?
Bardzo trafnie różnice między tymi dwoma narzędziami zobrazował jeden z badanych. Czaty AI określił jako interaktywne, zdolne do adaptacji, reagującego na bieżąco, natomiast wyszukiwarki porównał do kartek
– źródła wiedzy, które trzeba samodzielnie przeszukać i uporządkować. W tym zestawieniu wyszukiwarki wypadają wręcz archaicznie.
Mocne i słabe strony czatów AI i tradycyjnych wyszukiwarek
Czaty AI wygrywają, jeśli chodzi o szybkość, łatwość obsługi, intuicyjność, zadowolenie z wyników, a nawet atrakcyjność wizualną. Natomiast rzetelność informacji to wciąż mocny atut wyszukiwarek.
Czaty AI są chętniej wybierane do uzyskania szybkiej odpowiedzi na proste pytanie faktograficzne, do szukania porady lub rozwiązania problemu. Warto zaznaczyć, że czaty częściej niż tradycyjne wyszukiwarki służą do nauki lub zrozumienia zagadnień. Natomiast przy wyszukania konkretnego produktu czy najnowszych informacji
ich wykorzystanie nie jest już tak oczywiste. Wiąże się to z tym, że korzystając z wyszukiwarek, mamy pewność, że ich wyniki są aktualizowane na bieżąco i że odzwierciedlają aktualny stan rzeczy, w tym oferty sklepów/marek.
Czaty AI mają realny wpływ na zakupy online
Trzy zadania najczęściej wyszukiwane za pomocą czatów AI to:
- praca zawodowa (39%)
- wyszukiwanie i porównywanie produktów oraz usług (37%),
- pozyskiwanie informacji na temat bieżących spraw (30%).
Przyjrzyjmy się bliżej tej drugiej odpowiedzi, ponieważ sygnalizuje nam ona nadchodzące zmiany w sposobach robienia zakupów.
Czaty AI okazują się bardzo skutecznym i pomocnym asystentem podczas wyszukiwania produktów i usług,
a użytkownicy oceniają to doświadczenie bardzo pozytywnie. Co więcej, czaty AI jako nowy punkt kontaktu
z klientem mają realny wpływ na sprzedaż – aż 56% osób, które wyszukiwało produkt lub usługę, zdecydowało
się na zakup w ten sposób. Choć badani dostrzegają też mankamenty, takie jak nieaktualne linki podawane przez czaty AI, to większość z nich deklaruje zdecydowaną chęć powtórzenia takiego procesu zakupowego.
Podsumowując wyniki naszego badania:
Czaty AI zmieniają sposób wyszukiwania informacji w sieci oraz wpływają na proces zakupów online. Jednocześnie wciąż znajdujemy się w fazie przejściowej między dwiema technologiami i znacząca część użytkowników łączy oba rozwiązania.
Chcesz poznać pełne wyniki badania, którego fragmenty zaprezentowaliśmy podczas tegorocznej konferencji INSUMMIT, napisz do nas.
Autor: Adrian Wołoszyn