Początek roku to doskonały moment na planowanie działań i podejmowanie strategicznych decyzji. W takiej sytuacji bardzo pomocne są odpowiednio dobrane analizy, które mogą wspomóc zarządzanie budżetem pod kątem realizacji założonych celów biznesowych. Niezależnie od tego na jakim etapie podejmowania decyzji jesteś, chcemy pokazać Ci trzy analizy, wybrane z szerokiego portfolio naszych produktów, które dostosowane są do różnych poziomów budżetów i wyzwań z jakimi mierzą się nasi Klienci.
OPTYMALIZACJA BUDŻETÓW MEDIOWYCH W RAMACH CAŁEGO PORTFOLIO
Dla osób zarządzających rozbudowanymi portfelami marek i działających na szeroką skalę, efektywne alokowanie zasobów marketingowych jest nie tylko wyzwaniem, ale i kluczem do osiągnięcia przewagi konkurencyjnej. Portfolio Optimization to zaawansowane rozwiązanie stworzone z myślą o Klientach z dużym budżetem, którzy pragną maksymalizować ROI swoich działań marketingowych, jednocześnie ograniczając koszty analityki. W dzisiejszym dynamicznym środowisku rynkowym, gdzie każda decyzja musi być poparta twardymi danymi, nasza analiza oferuje unikalną zdolność do szybkiej i precyzyjnej oceny efektywności mediów oraz optymalnego podziału budżetu marketingowego pomiędzy marki, rynki i kanały mediowe.
Projekt Portfolio Optimization składa się z trzech etapów: modelowania, morphingu
i optymalizacji, prowadzonych w pełni przez YOTTA. W fazie modelowania tworzymy zestaw Modeli Marketing Mix dla wybranych wspólnie z Klientem kluczowych kombinacji marek i rynków (Brand Market Combination – BMC). Pozwalają one na szybką i dokładną ocenę wpływu mediów na sprzedaż. Otrzymujemy ROI poszczególnych kanałów, krzywe efektywności mediów, AdStock (działanie mediów w czasie) i indeks sezonowości. Są to bardziej ogólne wyniki w porównaniu do pełnego MMM, ale dzięki temu znacząco skracamy czas modelowania i mamy możliwość przetestowania większej liczby marek w portfolio. Jednocześnie zachowujemy wysoką jakość analiz, co umożliwia identyfikację różnic i podobieństw w oddziaływaniu mediów na poszczególne BMC.
Kolejnym etapem jest morphing, czyli nasze autorskie i sprawdzone w projektach komercyjnych podejście do przewidywania wyników pozostałych BMC, tych które nie były modelowane. Wykorzystuje ono zaawansowane metody machine learingowe, które pozwalają zidentyfikować znaczące czynniki biznesowe i pozabiznesowe wpływające na efektywność mediów. Na podstawie tych charakterystyk oraz wcześniej stworzonych modeli możliwe jest poszerzenie analizy o dodatkowe BMC. Dzięki takiemu meta-modelowi możemy zmniejszyć liczbę potrzebnych modeli ekonometrycznych, zachowując wysoką jakość analizy, minimalizując ryzyko błędu.
Ostatecznie, w fazie optymalizacji, zastosowanie znajduje rozwinięty przez nas algorytm, który rozkłada w czasie budżet między krajami, markami i kanałami mediowymi. Maksymalizuje całkowity ROI, jednocześnie spełniając cele biznesowe w ramach określonego poziomu wydatków na media. Zebrane dane w trakcie projektu są przetwarzane w jednolitej metodologii, co pozwala na dostarczenie optymalnych rozwiązań zarówno z punktu widzenia biznesowego, jak i matematycznego. Algorytm jest dostosowany do specyficznych potrzeb Klienta, co czyni go elastycznym i skalowalnym rozwiązaniem.
W rezultacie Portfolio Optimization oferuje jasne, oparte na danych rekomendacje, które są gotowe do wdrożenia w zarządzaniu portfelem produktów lub marek. Narzędzie to umożliwia nie tylko optymalizację podziału budżetów marketingowych w ramach całego portfolio, ale także elastyczne dostosowanie strategii do dynamicznie zmieniających się warunków rynkowych. Do wykonania analizy należy zebrać dane sprzedażowe badanych marek/rynków, dane dotyczące czynników marketing mixu, a także cele biznesowe i plany mediowe. Czas wykonania projektu może wynieść od 3 do 5 miesięcy w zależności od liczby BMC, a na każdym etapie projektu oferujemy pełne wsparcie naszym Klientom.
MMM – CZYLI CO MUSISZ WIEDZIEĆ O SWOJEJ MARCE
Modelowanie marketing mix (MMM) to zaawansowane narzędzie analityczne, które przynosi wymierne korzyści firmom potrzebującym zoptymalizować swoje działania marketingowe i zwiększyć efektywność budżetu reklamowego. Jest to analiza zawsze projektowana pod konkretne wyzwania i potrzeby Klienta. Dzięki niej nasi Klienci mogą precyzyjnie zrozumieć, jakie czynniki wpływają na kluczowe wskaźniki biznesowe, takie jak sprzedaż, oraz jak efektywnie alokować zasoby w różne kanały mediowe, aby maksymalizować zwrot z inwestycji (ROI). Jest to idealne rozwiązaniem dla marek i marketerów, którzy chcą lepiej zrozumieć dynamikę rynku, wpływ konkurencji oraz skuteczność swoich kampanii mediowych.
Ideą modelowania jest odnalezienie przepisu (wzoru) na badany KPI. Zatem badanie skupia się na tym, jakie czynniki i w jaki sposób wpływają na generowanie, na przykład, sprzedaży. Analiza dostarcza informacji o tym, jak zmienia się popyt naturalny w trakcie roku oraz jaki wpływ na KPI mają czynniki sprzedażowe, takie jak: ceny, promocje, dystrybucja czy też launche nowych produktów. Badany jest także wpływ konkurencji – kto i z jaką siłą szkodzi marce oraz jak zmiany na rynku przekładają się na wyniki biznesowe.
Modelowanie marketing mix to statystyczna metoda badania bezpośrednich relacji między rezultatami biznesowymi a działaniami marketingowymi i poza marketingowymi (sezonowość, oferta, działania konkurencji). Analizowanym KPI w tego typu badaniach jest ważny z punktu widzenia Klienta wskaźnik biznesowy. Najczęściej jest to sprzedaż, ale mogą to być także na przykład: wejścia na stronę internetową, połączenia na infolinię, złożone wnioski czy też liczba użytkowników.
Jednym z najbardziej wartościowych wyników MMM jest analiza wpływu komunikacji mediowej. Badanie pomaga oszacować wpływ mediów i pozwala określić efektywność działań mediowych (ROI). W szczególności analiza dostarcza informacji o długości utrzymywania się efektów reklamy oraz pozwala na określenie optymalnych przedziałów inwestycji w komunikację poprzez różne kanały mediowe. W zależności od potrzeb Klienta i jego marki badana jest skuteczność komunikacji mediowej per kanał mediowy, długość kopii, platformę, kampanię, obecność w reklamie bohatera/celebryty, format itp. Wyniki analizy stanowią bezpośrednie rekomendacje, w jaki sposób planować komunikację mediową, by jej działanie było optymalne – generowało jak najwięcej sprzedaży przy określonym budżecie oraz wzmacniało efekty działań poza marketingowych.
Każdy projekt jest dostosowany pod konkretnego Klienta i uwzględnia ofertę badanej marki oraz trendy i warunki panujące na rynku. Również zakres badania, a zatem i jego cena, mogą być dopasowane do potrzeb Klientów. Analiza może być ograniczona do testowania czynników na ogólnym poziomie lub rozszerzona o weryfikację dodatkowych hipotez. Projekty MMM trwają przeważnie około 3 miesiące i wymagają zebrania danych o KPI, komunikacji mediowej oraz informacji o ofercie. Oczywiście pomagamy naszym klientom w zebraniu tych informacji. MMM to rozwiązanie, które sprawdzi się dla marek, które chcą zoptymalizować swoje działania i skutecznie planować strategię swojego brandu.
TAKTYCZNA OPTYMALIZACJA BUDŻETÓW MEDIOWYCH
Direct TV to niezastąpione narzędzie dla tych, którzy chcą maksymalnie wykorzystać swój budżet reklamowy w telewizji. Dzięki tej usłudze możliwe jest znaczne zwiększenie skuteczności kampanii typu call-to-action, co prowadzi do większego zaangażowania odbiorców i lepszych wyników biznesowych.
Analiza ma na celu zbadanie natychmiastowych efektów kampanii telewizyjnych i wskazanie efektywności spotów w zależności od użytej kreacji, czy też miejsca i czasu emisji spotów. Wyniki stanowią konkretne rekomendacje do planowania kampanii i wskazują między innymi: która kreacja bardziej zachęca konsumentów do podjęcia działań, w jakim dniu tygodnia i o jakiej porze dnia efektywność spotów jest wyższa, czy pozycjonowanie w bloku reklamowym jest opłacalne, jaki split kanałów jest korzystniejszy oraz typy programów telewizyjnych, podczas których emitowanie spotów przynosi większe korzyści.
Direct TV pozwala na optymalizowanie działań taktycznych w TV przy niewielkim nakładzie finansowym i czasowym. Do przeprowadzenia analizy potrzebne są dane o komunikowanych spotach w TV oraz badanym KPI. Najczęściej analizowane są: wejścia na stronę internetową, połączenia na infolinię czy rejestracje na platformie. Wyniki są opracowywane w zaledwie dwa tygodnie, a następnie omawiane wraz z Klientem.
PODSUMOWANIE
Rozpoczęcie nowego roku z solidnym fundamentem analitycznym może istotnie wpłynąć na sukces Twojej marki. Niezależnie od skali działalności i dostępnego budżetu, istnieją rozwiązania, które pomogą Ci zoptymalizować działania marketingowe i osiągnąć zamierzone cele. Direct TV, Modelowanie Marketing Mix oraz Portfolio Optimization to narzędzia, które dostarczają cennych insightów i rekomendacji, umożliwiając podejmowanie bardziej świadomych decyzji. Dzięki nim możesz nie tylko zwiększyć efektywność swoich kampanii, ale także lepiej zrozumieć rynek i potrzeby swoich klientów. W dobie rosnącej konkurencji i dynamicznych zmian, takie podejście może okazać się kluczowe dla utrzymania przewagi konkurencyjnej. Zachęcamy do rozważenia tych analiz jako integralnej części strategii marki i kontaktu z nami.