Dlaczego to właśnie marketerzy powinni dziękować za ChatGPT

ChatGPT, sztuczna inteligencja, artificial creativity (sztuczna kreatywność) to obecnie jedne z najpopularniejszych tematów poruszanych na świecie, także w kontekście biznesowym. Algorytmy napędzające rozwiązani AI rozwijają się w bardzo dynamiczny sposób. ChatGPT 3, który pojawił się w listopadzie 2022 i wywołał całą lawinę rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencje w generowaniu tekstów, grafiki czy kodu programów był jeszcze w wielu aspektach narzędziem niedoskonałym. Np. komunikacja ograniczała się tylko do tekstowego zadawania pytań, choć w sposób zbliżony do języka naturalnego. Wprowadzony niecałe pół roku później jego następca ChatGPT 4 oferuje już nie tylko odpowiadanie na pytania, lecz zupełnie nowy poziom interakcji z dostarczanymi przez nas materiałami. Najnowsza wersja wynosi interakcje na zdecydowanie wyższy poziom, możemy już nie tylko zadawać pytania, ale wysłać obrazek lub film, który zostanie odpowiednio zinterpretowany przez bota.

Różnice w działaniu Siri, Alexy oraz ChatGPT

I chociaż możliwości te budzą niekłamany podziw to z punktu widzenia data science sposób działania jest dość prosty. Co zatem stoi za ChatGPT lub tzw. sztuczną inteligencją? Maksymalnie upraszczając ChatGPT lub tzw. AI to system, który przy użyciu algorytmów zwraca najbardziej prawdopodobny jego zdaniem ciąg znaków. Chociaż wyniki są na pierwszy rzut oka bardzo imponujące to tak naprawdę opierają się na statystykach. Osiągany efekt jest możliwy dzięki ilości danych jakie zostały użyte do wytrenowania modelu oraz szybkości z jaka jest on w stanie przetwarzać zapytania. Z publicznie dostępnych danych wiemy, że najnowsza wersja ChatGPT 4 obejmuje około 100 bilionów parametrów, w tym książki, gazety i publikacje naukowo badawcze, choć dane te różnią się w zależności od źródła.

Oczywiście rozwiązanie to ma również swoje ograniczenia, wynikające z całego konceptu działania tzw. sztucznej inteligencji. W przeciwieństwie do innych rozwiązań AI, takich jak Siri lub Alexa, ChatGPT nie używa Internetu do lokalizowania odpowiedzi. Zamiast tego konstruuje zdanie słowo po słowie, wybierając to najbardziej prawdopodobne, który powinno pojawić się jako następne. Inaczej mówiąc, ChatGPT dochodzi do odpowiedzi, dokonując serii domysłów, co jest jednym z powodów, dla których może generować błędne odpowiedzi, jakby były całkowicie prawdziwe. Wpływ na to ma również jakość danych jakie zostały użyte do wytrenowania modelu. W związku z faktem, iż do jego trenowania użyto danych z internetu, model zawiera wszelkie uprzedzenia i „wiedzę” całego internetu. Mimo tego, iż OpenAI twierdzi, że cały czas pracuje nad wyeliminowaniem wszelkich nieprawidłowości i kontrowersji związanych z generowanymi wynikami, bez trudu znajdziemy opisy najprzeróżniejszych kuriozalnych odpowiedzi wygenerowanych przez ten model AI.

W związku z tym coraz ważniejsza staje się weryfikacja faktów i materiałów wygenerowanych przez AI. Mimo tego, iż doskonale radzi sobie z opisywaniem skomplikowanych faktów czy pojęć, to nie należy bezgranicznie wierzyć we wszystko co zostanie wygenerowane za jego pomocą.

Wykorzystanie ChatGPT w marketingu

Niemniej abstrahując od wszystkich ograniczeń i wyzwań stojących za rozwiązaniami opartymi na szeroko pojętym AI, otrzymujemy potężne narzędzie, które zmieni wiele aspektów naszego życia. Jednym z ciekawszych obszarów w jakich sprawdza się zastosowanie sztucznej inteligencji jest marketing. Mamy już zidentyfikowane obszary, które w istotny sposób mogą skorzystać na tego typu rozwiązaniach. Chodzi tu min. o: tworzenie wysokiej jakości tekstów na potrzeby stron www, social media czy email marketingu. Dobrze wytrenowany model jest w stanie dostarczyć bardzo dobry jakościowo content, który może być wykorzystany w szeregu działań.

Kolejnym obszarem jest wsparcie dla programistów/analityków danych w generowaniu kodu lub cały aspekt generowanie grafiki i multimediów już bardzo powszechnie wykorzystywany przez twórców.

ChatGPT można wykorzystać do badań marketingowych, analizując opinie klientów i dostarczając wgląd w rozwój produktu, potrzeby klientów i trendy rynkowe. W YOTTA aktywnie wykorzystujemy narzędzia sztucznej inteligencji w codziennej pracy dla optymalizacji działań. Nasza kampania pt. „Ewolucja pracy badawczej dzięki sztucznej inteligencji: Przekraczając granice tradycji i optymalizując czas pracy badacza” zdobywa złoto w konkursie GoldenArrow Media Marketing Polska.

Duży potencjał widzimy we wsparciu pracy osób prowadzących badania marketingowe. Dzięki rozwiązaniom AI jesteśmy w stanie automatycznie analizować wyniki badań marketingowych w sposób do tej pory dostępny jedynie dla doświadczonego badacza. Mamy tu na myśli analizę Social Mediów pod kątem sentymentu płci, tematów i typów użytkownika na postach dotyczących badanego tematu. Odpowiednio wytrenowany algorytm jest w stanie przeanalizować dostarczone dane, odpowiednio je oznaczyć i sklasyfikować. Czyli w ciągu kilkudziesięciu sekund wykonać prace, która doświadczonemu badaczowi zajmuje kilka godzin.

Inne badania, które dają obiecujące rezultaty to śledzenie trendów i postaw konsumenckich. Dzięki zastosowaniu ChatGPT w analizie zebranych danych, jesteśmy w stanie wielokrotnie przyspieszyć generowanie insightów i wyników badań, co przekłada się na konkretne oszczędności czasu pracy i kosztów prowadzonych badań. Istotnym wyzwaniem jest tu dostarczenie danych odpowiedniej jakości, które będą mogły być poddane analizie prze algorytmy AI. Dlatego kolejnym obszarem, który znajduje się w naszym obszarze zainteresowań jest czyszczenie i formatowanie danych. ChatGPT, może równieź przeanalizować dane i wprowadzić niezbędne zmiany, aby zapewnić spójność w całym ich zestawie. Pozwala też wychwycić wszelkie anomalie i uzupełnić braki w danych. Oczywiście musimy tu być bardzo ostrożni ze względów wspominanych już wcześniej. Niemniej, dzięki temu cały proces zbierania i przetwarzania danych ulega znacznemu skróceniu.

Możliwości Chat-GPT można zwielokrotnić łącząc go z już istniejącymi modelami uczenia maszynowego i AI np. rozpoznawania obrazów i dźwięku. Są to powszechnie już znane już modele wbudowane w rozwiązania chmurowe oferowane przez wiodących dostawców tej technologii Microsoft Azure, Amazon Web Services i Google Cloud Services. Dzięki takiej kombinacji dwóch, lub więcej istniejących technologii jesteśmy w stanie tworzyć wysokowydajne i skalowalne rozwiązania analityczne. Zwiększamy w ten sposób możliwości samego Chatu, który samodzielnie nie byłby w stanie wykonać wszystkich tych zadań, lub czas i koszty jakie należałoby ponieść na realizacje projektu, byłyby niewspółmiernie wysokie do uzyskanych efektów.

Takie podejście pozwala np. na prowadzenie zaawansowanych badań treści publikowanych w internecie lub mediach tradycyjnych (radio, TV, prasa) opartych o analizę obrazu i dźwięku. Możemy dostarczać naszym klientom pełnej wiedzy o działaniach konkurencji. Jesteśmy w stanie przygotować pełną analizę kampanii marketingowych konkurencji jakie trwały w ciągu ostatniego okresu czasu w największych mediach. Nasz raport zawiera pełen charakterystykę działań, analizę treści spotów reklamowych wraz z opisaną mechaniką promocji. Wszystko to odpowiednio zagregowane, skategoryzowane i dopasowane do oczekiwań klienta.

ChatGPT jest przydatnym narzędziem dla marketerów, ale nie może w pełni zastąpić wykwalifikowanych specjalistów. Pozwala za to dogłębnie zajrzeć w zachowania klientów, zautomatyzować rutynowe zadania i umożliwić wydajną komunikację. Dzięki wykorzystaniu ChatuGPT, marketerzy mogą skupić się na zadaniach o wyższej wartości, takich jak planowanie strategiczne i kreatywne tworzenie treści.

Podsumowując, ChatGPT jest nieocenionym narzędziem dla branży marketingowej, pozwala pracować wydajniej, zdobywać wgląd i zapewniać lepsze wrażenia klientów. Nie może zastąpić ludzi, ale może umożliwić większą efektywność i wspomóc w dostarczeniu większej wartości dla organizacji. 

CASE STUDIES

Zobacz jak nasze podejście wdrażamy w praktyce.

Poznaj  nasze case studies.

JAK MOŻEMY CI POMÓC?​

JEŻELI CHCESZ ŻEBYŚMY POMOGLI ZAADRESOWAĆ TWOJE WYZWANIA