CO SŁYCHAĆ RANO U ZETEK?
Pewnie zastanawiacie się, co ma obiad do gustu muzycznego Zetek. Skąd akurat takie pytanie otwierające. Otóż przypadki nie istnieją, a to pytanie było jednym z wielu, na które poznaliśmy odpowiedź dzięki zrealizowanemu badaniu na temat podejścia do jedzenia, sposobów odżywiania, nawyków żywieniowych i diet, na których przebywają Polacy. Zrealizowaliśmy to badanie, aby lepiej poznać aktualne upodobania i zwyczaje kulinarne Polaków.
Dlaczego nas to zainteresowało? Obecnie na półkach sklepowych możemy zaobserwować mnóstwo nowych produktów, np. sos stworzony we współpracy z AI czy wszystko, co tylko możliwe w wersji proteinowej. Dodatkowo, dostrzegalny jest duży rozwój nowych źródeł inspiracji oraz dystrybucja informacji na temat żywienia. Byliśmy ciekawi czy te wszystkie pojawiające się – od czasu do czasu – nowinki mają realny wpływ na wygląd codziennego talerza Polaków, czy raczej traktowane są jako okazjonalne ciekawostki.
INFORMACJE O BADANIU
Aby lepiej zgłębić powyższe tematy, w interdyscyplinarnym zespole stworzonym ze strategów Publicis Worldwide Poland oraz badaczy z YOTTA, przeprowadziliśmy badanie jakościowe, które pozwoliło na zebranie wartościowych insightów i ciekawych perspektyw, które następnie przełożyliśmy na ogół społeczeństwa, przeprowadzając badanie ilościowe. Badanie ilościowe zostało przeprowadzone na próbie 1200 pełnoletnich Polaków, metodą CAWI z wykorzystaniem internetowego panelu badawczego Ariadna.
Co wynika z tego badania? Czy wszystkie pokolenia Polaków mają takie same nawyki żywieniowe? Tu musi paść nasza ulubiona odpowiedź – to zależy. Odpowiedź na to pytanie jest bardziej złożona, czego możecie dowiedzieć się z naszego pełnego raportu. Ale, żeby wzbudzić Wasz apetyt i głód wiedzy, zapraszamy Was w podróż po talerzach Polskich pokoleń.
Zanim przejdziemy do szczegółów, jeszcze szybkie przypomnienie kto jest kim:
- Pokolenie Z, czyli Zetki, osoby, które dzisiaj mają między 18 a 27 lat;
- Millenialsi – rzadziej znani jako pokolenie Y – czyli osoby w wieku 28 – 44 lata;
- Pokolenie X to osoby w wieku od 45 do 59 lat;
- I na koniec pokolenie urodzone w okresie powojennym – Baby Boomersi – którzy dzisiaj mają między 60 a 79 lat.
CO ZNAJDZIEMY NA TALERZACH POLAKÓW?
Najpierw skupmy się na tym co łączy nasze 4 pokolenia – na potrzeby projektu zostało nazwane to talerzową piątką. Jest to 5 składników, które kilka razy w tygodniu goszczą na talerzach przedstawicieli wszystkich pokoleń:
Źródło: Opracowanie własne na podstawie wyników badania ilościowego przeprowadzonego przez YOTTA.
W ich gronie znajdują się:
- Warzywa (70%)
- Owoce (71%)
- Drób (86%)
- Produkty mączne (58%), również te w wersji pełnoziarnistej (35%).
- Kasze i ryż (25%).
Teraz czas na talerze poszczególnych pokoleń. Poniżej omówimy, co poszczególni przedstawiciele dokładają do swoich talerzy – w perspektywie miesiąca – dzięki czemu stają się one unikalne lub bardziej wyróżniające się od pozostałych pokoleń.
POKOLENIE Z (18-27 L.)
Na początek bierzemy na ruszt najmłodszych i ciekawostki na temat ich sprzeczności. Uważają się za zdrowo odżywiających, unikają cukru i czerwonego mięsa. Najczęściej są na dietach, które służą im do poprawy zdrowia, samopoczucia albo kondycji sportowej. Z drugiej strony ograniczają ryby, a w ich miejsce chętnie sięgają po fast foody albo gotowy posiłek z supermarketu. Chętniej niż inne pokolenia zamieniają samodzielnie przygotowany obiad na wyjście do restauracji lub dostawę jedzenia z restauracji.
Źródło: Opracowanie własne na podstawie wyników badania ilościowego przeprowadzonego przez YOTTA.
Co wyróżnia ich talerze? Większość z nich wybiera zdrowe przekąski (sałatki, smoothie, warzywa z dipem, granola itp.), a co trzeci stawia na produkty wegetariańskie i wegańskie.
To czego nie znajdziemy na ich talerzu, ale też ich charakteryzuje, to sięganie po gazowane napoje bez cukry (43% vs inne pokolenia 33%) oraz sięganie po produkty proteinowe (49% vs inne pokolenia 29%).
MILLENIALSI (28-44 L.)
Starsi koledzy Zetek, Millenialsi są najbardziej eksperymentującym i poszukującym pokoleniem w temacie jedzenia. Nie przeszkadza im to jednak w liczeniu kalorii czy sprawdzaniu zawartości białka i tłuszczu w produktach, które spożywają. Oni też często przebywają na dietach, ale oczekują od nich efektów związanych z utratą wagi. Są tak otwarci w swoich eksperymentach, że 20% z nich kilka razy w tygodniu zamienia ciepły obiad na zdrowe przekąski.
Źródło: Opracowanie własne na podstawie wyników badania ilościowego przeprowadzonego przez YOTTA.
Przyjrzyjmy się ich talerzowi. Częściej niż pozostałe pokolenia, szczególnie starsze, sięgają m.in. po”:
- Całą gamę produktów kryjących się w kategorii superfoods
- Owoce morza
- Kimchi i produkty na jego bazie
- Produkty na bazie owadów
- Produkty związane z eliminacją: bez laktozy lub bezglutenowe
Oni również rozsmakowali się w zdrowych przekąskach, produktach proteinowych(39%) oraz gazowanych napojach bez cukru(41%). Co trzeci sięga również po piwo bezalkoholowe (32%).
Teraz, kiedy mamy nadzieje Wasze apetyty są rozgrzane do czerwoności przechodzimy do dwóch pozostałych pokoleń, licząc na więcej inspiracji kulinarnych, w ich wydaniu.
POKOLENIE X (45-59 L.)
Jeśli chodzi o Pokolenie X, to tutaj nie jest już tak kolorowo i różnorodnie, jak u dwóch poprzednich pokoleń. To najbardziej zachowawcze pokolenie wśród Polaków. W swojej dietowej ewolucji zatrzymali się na Diecie Dr Dąbrowskiej, są też bardzo ostrożni w opiniach, eksperymentach i testowaniu nowinek. Niechętnie podchodzą też do diet i częstego przechodzenia na nie. Postrzegają je głównie jako sposób na schudnięcie i kojarzą po prostu z katorgą.
Źródło: Opracowanie własne na podstawie wyników badania ilościowego przeprowadzonego przez YOTTA.
Ich talerze mało odstają od średniej. Wyjątkiem jest spożywanie czerwonego mięsa oraz ryb, po które w ciągu miesiąca sięga aż 2/3 z nich. Nie są w tym odosobnieni, bo…
BABY BOOMERS (60-79 L.)
… pokolenie BB również chętnie sięga po czerwone mięso i ryby. Dodatkowo bardzo często sięga po dwa produkty z „talerzowej 5-tki” – owoce i warzywa.
Źródło: Opracowanie własne na podstawie wyników badania ilościowego przeprowadzonego przez YOTTA.
Baby Boomersi jedzą prosto, ale też najzdrowiej, nie tylko pod kątem wybieranych produktów, ale także nawyków. Regularnie:
- Spożywają śniadanie.
- Jedzą minimum 3 posiłki dziennie.
- Jedzą minimum 1 ciepły posiłek dziennie.
Doskonale wiedzą o tym, że zdrowo się odżywiają i nie chcą swojego stylu życia zmieniać. Bardzo rzadko jedzą fast foody, zwracają uwagę na witaminy i minerały czy użycie soli. Jeśli już muszą przejść na jakąś konkretną dietę, to jest to podyktowane względami zdrowotnymi.
KILKA CIEKAWYCH SMACZKÓW NA KONIEC
Choć międzypokoleniowe talerze bardzo dużo łączy, możemy wyróżnić kilka rzeczy i nawyków, które ich dzieli:
- Najzdrowiej odżywiają się Baby Boomersi, a najmniej zdrowo Zetki.
- Najchętniej z nowinkami eksperymentują Millenialsi.
- Zetki uważają się za zdrowo odżywiające, ale nie do końca widać to w ich wyborach i nawykach.
- Jeśli chodzi o odżywianie i nawyki żywieniowe, Pokolenie X najmniej odstaje od pozostałych pokoleń.
Źródło: Opracowanie własne na podstawie wyników badania ilościowego przeprowadzonego przez YOTTA.
Jeśli zaciekawił Cię temat polskich zwyczajów żywieniowych i kulinarnych, a także temat nowych trendów i nowinek zachęcamy do kontaktu w sprawie TRENDLAB FOOD – naszego pogłębionego raportu pokazującego najnowsze trendy z branży kulinarno-spożywczej.
W jednym miejscu zebraliśmy ilustracje nowych trendów, przykłady i zjawiska, które opisują zmiany zachodzące w tych branżach. To pigułka wiedzy i inspiracji bazująca na analizie treści popkulturowych, contentu tworzonego przez twórców i użytkowników Internetu, seriali, mediów społecznościowych oraz danych statystycznych i raportów. Głównym źródłem wiedzy są autorskie badania ilościowe i jakościowe agencji badawczej YOTTA. W razie potrzeby istnieje także możliwość przeprowadzenia warsztatu i pracy na konkretnej marce, np. szukając Insightów, tworząc koncepty, idee czy pomysły na aktywacje. Tak, by stworzyć konkretne scenariusze na przyszłość.
ROZWIĄZANIE ZAGADKI 😊
Na zakończenie czas zaspokoić ciekawość tych, którzy nadal po przeczytaniu tego tekstu, zastanawiają się to co u tych Zetek rano słychać. Może nie jest to radio czy TikTok, ale nadal jest dźwięcznie – burczenie w brzuchu!
Źródło: Opracowanie własne na podstawie wyników badania ilościowego przeprowadzonego przez YOTTA.
Okazuje się, że prawie połowa z nich nie jada na co dzień śniadania. W przypadku dwóch starszych pokoleń, czyni to ponad 60%, a Baby Boomersi są przodownikami – z wynikiem 85%.